Dieta Candida – seznamte se

Když se přemnoží kvasinky neboli Candida (nejčastěji albicans), tělo se vychýlí z rovnováhy a je třeba ho do ní zpět navrátit. Zjistěte, co je to Candida, kdy se přemnoží a jaká léčba je funkční.

Co je to Candida?

Candida je druh kvasinky nebo také plísně, která sídlí v našich střevech a pomáhá trávit potravu. Je tedy důležitou součástí střevního mikrobiomu, našeho druhého mozku, jak se podle posledních výzkumů čím dál častěji nazývá.

Je ovšem specifická tím, že se může přemnožit, a tehdy způsobuje potíže. Pokud ji necháme množit se dál a dál a dál, může zcela ovládnout naše tělo, tehdy už mluvíme o houbě, která je prorostlá orgány.

Kdy se Candida přemnoží?

Asi nejznámější příčinou jsou antibiotika. Největší problémy činí širokospektrální antibiotika, která mohou u citlivých jedinců vyrovnanou mikroflóru úplně zničit.

Z léků dále mikrobiom narušují kortikoidy, steroidní léky, hormonální léky na alergie, hormonální antikoncepce nebo imunosupresiva.

Vhodné prostředí pro přílišné množení kvasinek také vytváří strava bohatá na cukry, fast food, alkohol nebo stres.

Jaké jsou možnosti léčby?

Někdy lékaři na lokální potíže předepisují antibiotika, která na první pohled problém vyřeší, jenže je to pouze potlačení projevů a ve výsledku se stav zhorší, protože antibiotika ještě víc zuboží stav mikrobiomu.

Pokud člověk trpí přemnoženými kvasinkami nebo také kandidózou, měl by držet speciální dietu.

Třífázová dieta

Dieta je navržená tak, aby zastavila další množení kvasinek (Candidy) a dělí se na 3 fáze.

První část diety je nejpřísnější a vyřazuje veškeré potraviny, které podporují bujení plísní. Ideálně jíte vše čerstvé a seznam potravin je značně omezený.

Druhá fáze už připouští některé sušené potraviny (oceníte především koření), ocet, některé loupané obilniny a čerstvé ovoce.

Třetí fáze se rozrůstá o potraviny, které v sobě mohou obsahovat plísně, např. houby, sýry, kváskové a kvašené pečivo.

Podle životního stylu (případně podle zdravotního stavu) si vybíráte, jak dlouho bude každá fáze trvat. Vytížení jedinci zvládnou většinou pouze 2 týdny, ostatním doporučuji 3–4 týdny na každou fázi.

Jak dlouho držet dietu?

Máte 2 možnosti:

  • držíte každou fázi do vymizení příznaků
  • držíte každou fázi po vámi stanovený čas

Když se rozhodnete držet dietu tak, že čekáte, než vymizí příznaky, můžete ji držet také celý rok i déle, podle zdravotního stavu a střevní mikroflóry. Po ukončení diety jste naprosto zdraví a měli byste být také odolní.

Když se rozhodnete držet dietu tak, že si určíte počet týdnů na každou fázi, může se stát, že se neuzdravíte docela, že vymizí některé příznaky, ale ne všechny. Z mého pohledu to nevadí.

Jakmile jednou začnete tuto dietu držet, objevíte nové pokrmy, které už vám zůstanou, a vy se postupně naučíte o sebe starat a aktivně si udržovat svoje zdraví. K dietě se můžete vracet a čas od času si ji dát, abyste své uzdravování zase urychlili nebo posílili samoozdravné mechanismy v těle.

Jak to vidím já?

Já osobně jsem zastáncem druhého přístupu. Také proto mnou navržená dieta není tak přísná jako jiné. Dokud jsem ji navrhovala jen pro sebe, dokázala jsem ledacos zvládnout, ale pak jsem začala dietu navrhovat také pro své blízké a následně pro další lidi a zjistila jsem, že ne každý dokáže velmi přísnou dietu zvládnout při zaměstnání nebo péči o rodinu.

A tak jsem vyvinula a upravila spoustu receptů, které jsem navrhovala tak, aby seděly našim kulinářským zvyklostem, abychom je připravili pokud možno z místních surovin a aby byly snadné a chutné tak, že si na pokrmech člověk rád pochutná i mimo dietu.

Cíl každého z nás je jasný: uzdravit se a zdraví si udržovat.

I proto jsem dietu rozšířila o 2 fáze – přípravnou a přechodovou. Na každou fázi doporučuji 2 týdny.

Přípravná fáze slouží k mentální a praktické přípravě. Je třeba si uvědomit hodně věcí souvisejících s dietou a především se na ni psychicky připravit. Také je žádoucí si uzpůsobit kuchyni a především zásoby ve spíži a v lednici.

Přechodová fáze je ukončení diety a navracení zpět do běžného chodu. Postupně začnete zase „jíst normálně“, ovšem ideálně ne stejně jako před dietou. Budete se cítit o mnoho lépe nebo budete vyléčeni.

Základ znáte, teď stačí se do toho pustit. Pro začátek si stáhněte tabulku ne/vhodných potravin zde>>.

S láskou vaše kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida,

Marcela Švecová Kubová alias Marsi

Marcela Švecová Kubová

Kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida.

Matka 2 dětí, co čelí výzvě jíst bez cukru a bílé mouky. Pro svého syna (a celou rodinu) připravuje denně veškeré jídlo, aby zajistila přísun kvalitních živin a aby syn neměl potíže způsobené právě cukem a bílou moukou.

Napsala e-book Průvodce uvědomělého strávníka, kde řeší kvalitu potravin, na co si dávat pozor a jak vybrané potraviny správně upravovat, aby byly prospěšné pro zdraví.

Je autorkou infografiky zdarma Výživové kvarteto na cesty, kde představuje principy stravování pro stabilní výkon bez poklesů energie. Připravuje také kurzy Zdravá strava do batohu a Jak na cestovní balíčky.

Aktuálně se nejvíc věnuje protikvasinkové dietě (dieta Candida), pro kterou vypracovala tabulku ne/vhodných potravin a v projektu Nastartuj se! vám pomůže s dietou Candida začít.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.